Houellebecq “Saare võimalikkus” ja elamine üldistuste või tegelikkuse maailmas

Jätsin taas, teisel katsel, pooleli M. Houellebecqi “Saare võimalikkuse”, kuna jõudsin järeldusele, et mulle ta ikka ei meeldi kirjanikuna. Tema kirjutab teooriast, mitte elust. Ta kirjutab teoreetilisest elust ja teoreetilisest maailmast, mitte elavast elust. Elavat elu, mis on täis paradokse ja hetkede lõpmatust, ta ei paista tajuvat. Kusjuures ta võib oma tekstis isegi vabalt viidata “hetkede lõpmatusele”, näiteks, et mingi hetk jutustuses olevat ikka olnud väga tähenduslik jne, aga see on lihtsalt sõnakõlks. (Hah, ta saab ehk isegi oma probleemist aru, pani ju suisa ühele teosele pealkirjaks “Kaart ja territoorium”.) Kirjanikuna üks parimaid kontraste on Kundera (minu lemmik) – ka tema läheb oma kirjutamises väga abstraktsele tasandile, aga Kundera abstraktsus on elav, metafüüsiline, läbikogetud ja puudutav. Hoellebecqi abstraktsus on üksnes mõistuslik. Seetõttu käib raamatus mäng suletud väljakul, ilma õhuta ruumis. Lõppkokkuvõttes on ilukirjanduslikus kontekstis seda jälgida igav ja hale. Ei saa ju kogu aeg kirjanikule raamatutekstis viibides endamisi vahele kosta, et kuule, ürita nüüd vahelduseks mõtlemise asemel natuke elada. Lõpeta enese (ja lugeja) piinamine, painavate mõtete mäletsemine.

Aga seesama probleem, vastuolu teooria ja kogemuse vahel on ikka üleüldse huvitav ja elus eriti keskne teema. Houellebecq ei ole ainuke, kel on puudulik võime läheneda tegelikkusele kogemuse, mitte teooria, kaudu. Kes ise ka ei saa aru, et ajab need kaks asja segi.

Meil kõigil on iga päev sama probleem: kas me oleme need, keda tajume enda just nüüd olevat (näiteks ebakindel, pisut kurblik), või need, keda üldisemas perspektiivis arvame end olevat (rõõmsameelne “tegija”). Point ei ole see, et üks või teine nägemus endast oleks automaatselt õigem (näiteks et mingi väike hetkeline kurbus peaks kummutama suurema nägemuse endast kui rõõmsast inimesest), aga jama tekib siis, kui me ise nende kahe tasandi, teooria ja praktika, vahel vahet ei tee ja neid tasandeid teadlikult ei jälgi ja juhi. Kui me ise ka ei märka, et oleme kurvad, kuna usume end olevat “alati rõõmus” (viimase kasuks võib ju statistilises mõttes isegi põhjust olla). Kui esitame teiste ees, endalegi aru andmata, end olevat see, kes me tegelikult ei ole. Elame oma mõttelises maailmas igati õnnelikku ja õiget elu, kuigi reaalselt toodame kõigile kannatusi. Ja kes nüüd siis sellest kalduvusest täitsa prii oleks?

Ka tõega üldisemalt, sellega, mis meid juhib, millele toetume (näiteks religioosse või maailmavaateliste tõekspidamistega, väärtustega), on sama lugu. Tajumise ja tunnetuse asemele võib märkamatult sugeneda lihtsalt mingi lause, statement, teooria. Kui religioosne tunnetus kangestub dogmaks (“All is one”), iseenda tajumine muutub üldistuseks (“Mina olen tore inimene”), konkreetseid tegusid ja valikuid eeldav väärtus muutub mugavaks reklaamlauseks, loosungiks (“Perekond on kõige tähtsam”), maailmavaade muutub parteiliseks kuuluvuseks. Siis võivadki reaalsed teod, reaalsed tunded ja enese kogemine üldisema mina- ja maailmapildiga vastuollu minna.

Selle vastuolu tõttu, teooria ja kogemise segamini ajamise tõttu on mõtlemisest sõltuvuses olevatel inimestel nii raske leida tõde, mis neile endale päriselt veenev oleks. Sest mõtleja tajub mingis osas isegi, et selline väljamõeldud tõde on teoreetiline mäng, nii või teisiti sõnakõlks, manipulatsioon, provokatsioon. Lihtsalt tuleb, lihtsalt läheb. Teooria on nagu ahvatlev rahapaber, mille katte puudumine tuleb välja alles kunagi hiljem. Paberi peal olev vastus tegelikult rahulda, ükskõik kui täiuslik ja lõplik ta ka ei oleks. Korraks välgatanud arusaamine haihtub varem või hiljem ja ikka peab mõtlema veel ja veel ja veel.

Seda kõike ütlen inimesena, kes armastab mõelda – räägin endale väga tuttavast probleemist.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s